משלוח חינם בקנייה מעל 250 ₪

הזדקנות העור (Skin aging)

תהליך הזדקנות העור מתחיל מרגע הלידה. שלא כמערכות גוף אחרות המגיעות לבשלות בגיל מבוגר יותר, עורו של תינוק נחשב בדרך כלל כהתגשמות האידיאל של עור יפה, ומכאן מקור הביטוי “חלק כמו עור של תינוק”. בחלוף השנים מופיעים בעור סימנים המבטאים את תהליך ההזדקנות.
תפקיד העור: מבחינה ביולוגית תפקיד העור להוות חיץ בין הגוף לסביבתו. בתפקיד זה עליו להגן על הגוף מפני נזקים כגון נזקי קרינה של השמש, אובדן נוזלים, גורמים זיהומיים שונים, ולסייע בוויסות הטמפרטורה של הגוף. לעיתים תוך כדי ההגנה על האיברים הפנימיים סופג העור את עיקר הנזק, כמו לדוגמה כתוצאה מחשיפה לקרני השמש – יוצא העור הנפגע העיקרי.

בתהליך ההזדקנות חלים בעור שינויים רבים, ובהם:

– העור מאבד את זוהרו והופך עמום וצהבהב;

– חלים שינויים בפיזור של הצבען (הפיגמנט) בתוך האֶפִּידֶרְמִיס וכתוצאה מכך מופיעים כתמים חומים בעור;

– העור הופך יבש יותר, בשל צמצום בפעילות של בלוטות החֶלֶב;

– סיבי הקולגן והאלסטין בדרמיס מתמעטים והמבנה שלהם ניזוק. כתוצאה מכך העור מאבד את גמישותו, ומופיעים בו קמטוטים, קמטים וקפלים;

– עקב הנזק לסיבים התומכים בדופנות כלי דם, מופיעים שטפי דם כתוצאה מחבלות מזעריות;

– מתמעט השומן התת-עורי בתהליך של ניוון (אטרופיה) בעור הפנים, וכן בעור של גב הידיים, וכתוצאה מכך הם נראים עגלגלים פחות וגרומים יותר;

– היחלשות השרירים התת-עוריים גורמת לנפילת העור.

סוגי קמטים וכיצד ניתן להבדיל ביניהם:

– קמטי הבעה (מימיקה) – מופיעים בגיל צעיר יחסית ונובעים מהתכווצות נישנית של העור כתוצאה מהפעלת-יתר של השריר מתחתיו. אצל אנשים עם מימיקה חזקה, הקמטים בולטים יותר ומופיעים בגיל צעיר יותר. המקומות האופיניים לקמטים אלה הם בין הגבות, המצח ולצידי העיניים (תמונה 1).

– קמטי גרביטציה – קמטים אלה הם תוצאה של הרס הסיבים התומכים בדרמיס הגורם לאובדן הגמישות של העור ולשקיעתו בצורה קווית. הם מתבטאים בהעמקה של הקו המחבר בין זוויות האף לזוויות הפה (קמט נזולביאלי), בהופעת קמטים בשפה העליונה ובלחיים (תמונה 2).

גורמים המשפיעים על קצב הזדקנות העור:

למעט הגורמים התורשתיים שעליהם אין לנו שליטה, ניתן להשפיע על קצב הזדקנות העור ועל צורתה, על ידי הימנעות מחשיפה לגורמים סביבתיים מזיקים, כגון שמש ועישון.

– חשיפה לשמש – גורמת להזדקנות מוקדמת של העור על ידי הרס הסיבים התומכים (קולגן ואלסטין) ובשל הפרעה בתאי פיגמנט. כמו כן היא מעודדת היווצרות של גידולי עור ממאירים.

– עישון – גורם לירידה באספקת החמצן לעור ולהיווצרות חומרים רעילים. כתוצאה מכך העור נראה אפרפר, והקמטים בייחוד הקמטים בעור השפה העליונה, מעמיקים.

– תזונה לא מאוזנת – עבודות מדעיות מתעדות את ההשפעה של תזונה נכונה על קצב הזדקנות העור אך בהיקף מועט עדיין. עם זאת אין ספק שלגורם התזונה יש תפקיד חשוב בשמירה על עור צעיר, מתוח ורענן.

– פעילות גופנית – קבועה שומרת על מתח (טוֹנוּס) שרירי הפנים והצוואר ומעלה את קצב זרימת הדם לעור. כך מקבל העור אספקת חמצן רבה יותר ומתאפשר פינוי יעיל יותר של חומרי הפסולת.

– טיפול הורמוני חלופי – אצל נשים לאחר גיל הבלות חלה ירידה ברמה של הורמון האסטרוגן, ועקב הפגיעה בסיבים האלסטיים וירידה בהפרשת החלב (השומן הטבעי של העור) מואץ קצב הזדקנות העור.

– מחלות – כל מחלה כללית שאינה מטופלת עלולה להתבטא בעור פנים עייף וזקן יותר. כך לדוגמה מחלות לב, מחלות כלי דם וריאות מפחיתות את אספקת החמצן לעור; מחלות אנדוקריניות (תת-פעילות או פעילות-יתר של בלוטת התריס) גורמות לירידה בקצב ההתחדשות של תאי העור ולירידה בהפרשת החלב; סוכרת לא מאוזנת פוגעת בכלי הדם הקטנים של העור המספקים לעור חמצן ומפנים את חומרי הפסולת ממנו וכד’.

ניתן להשפיע על מראה העור ועל קצב הזדקנותו בשיטות שונות, החל מאמצעים ביתיים, משיטות הנהוגות בידי קוסמטיקאיות וְכַּלֶה בשיטות רפואיות. מגוון השיטות עולה בשנים האחרונות.

קרדיט: אתר אינפומד

שתפו:

0
    0
    סל קניות
    העגלה שלך ריקהחזרה לחנות
      חישוב משלוח